پخش

پایگاه خبری شیعه

پخش

پایگاه خبری شیعه

تا من زنده‌ام بستن پیمان امنیتی با آمریکا ممکن نیست

یک منبع نزدیک به بیت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف با بیان این مطلب به خبرنگار «تابناک» گفت: ایشان تأکید کرده‌اند که تا من زنده‌ام، نمی‌گذارم چنین پیمانی میان دولت اشغالگر آمریکا و کشور مسلمان عراق بسته شود.

با وجود این، ایشان همچون گذشته بر حمایت خود از دولت نوری المالکی و تلاش برای برقراری ثبات و امنیت به دست مسئولان عراقی و مردمی‌، تأکید کرده‌اند.

با توجه به پایان یافتن مهلت مقرر از سوی شورای امنیت به آمریکا برای اشغال عراق تا دسامبر 2008، کاخ سفید این روزها فشارهای زیادی را بر دولت عراق وارد می‌آورد تا در قالب پیمان امنیتی دوجانبه میان آمریکا و عراق، هزاران نیروی نظامی خود را در این کشور باقی نگه دارد که این امر با مخالفت شخصیت‌ها و تشکل‌های مردمی از جمله آیت‌الله سیدکاظم حائری مواجه شد و احتمالا از این پس نیز این مواضع به‌ویژه از سوی رهبران دینی ادامه خواهد یافت.

آمریکا پیش از این، مشابه چنین برنامه‌هایی را در کشورهایی چون کره و ژاپن تجربه کرده است.

همزمان با این ملاقات، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در یک شیطنت خبری، مدعی صدور فتوای مقاومت مسلحانه با اشغالگران از سوی آیت‌الله سیستانی شد. این در حالی است که منبع نزدیک به آیت‌الله سیستانی با تکذیب صدور فتوایی جدید از سوی ایشان، تأکید کرد که منش آیت‌الله همواره آگاهی‌بخشی به مردم و تدبیر امور از طریق تجمعات مردمی بوده است.

 این در حالی است که برخی رسانه‌های ناآگاه ایرانی نیز به انتشار شتابزده فتوای مخدوش خبرگزاری آمریکایی پرداختند.

با وجود آن‌که آیت‌الله سیستانی، همواره بر پرهیز از تنش و جلوگیری از لطمه خوردن جان و مال مردم مقابل اشغالگران تأکید داشته‌اند، همواره در نقاط حساس، پیام‌های این مرجع تقلید شیعه، جریان مردمی اصیل را در عراق هدایت کرده است. اصرار ایشان بر برگزاری انتخابات تشکیل مجلس عراق و نیز تدوین قانون اساسی اسلامی، از این دست بود که بدون سروصدا برنامه‌‌های اصلی اشغالگران عراق را مختل نمود.

 با توجه به پیروی جامعه عراق از شخصیت منحصر به فرد آیت‌الله سیستانی در مقاطع گذشته، به نظر می‌رسد کاخ سفید باید از این پس برنامه خود برای پیمان امنیتی با عراق را مختومه تلقی و دیگر آن را پیگیری نکند.

 این رویه اصیل برگرفته از مشی امامان شیعه است و امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران نیز در جریان نهضت خود همواره بر ساقط کردن حکومت طاغوت از طریق آگاهی‌بخشی و تظاهرات مردمی تاکید داشتند و از حرکتهای مسلحانه حمایت نمی‌کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد