پخش

پایگاه خبری شیعه

پخش

پایگاه خبری شیعه

بدون نظر مراجع و مردم عراق هیج توافقنامه ای با آمریکا امضا نمی ش

در حالی که مراجع و اکثر نمایندگان مجلس و مردم عراق با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا مخالف هستند؛ سفیر عراق در تهران امروز در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که حضور نیروهای چندملیتی در عراق تا ابد نخواهد بود و بدون نظر مراجع تقلید و مردم عراق هرگز توافقنامه ای با آمریکا امضا نخواهد شد.

توافقنامه امنیتی بدون موافقت ملت و مراجع هرگز امضا نمی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، "محمد مجید الشیخ" امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد: عراق در حال حاضر با واقعیتهایی از جمله حضور نیروهای چند ملیتی در این کشور روبرو است. ما این نیروها را به عراق دعوت نکردیم، بلکه آنها با تصویب قطعنامه 1438 سازمان ملل متحد در سال 2003 وارد عراق شده و این کشور را تحت اشغال خود درآوردند. با توجه به این شرایط ما در حال حاضر 3 راه پیش رو داریم: یکی اینکه اجازه حضور نیروهای چند ملیتی را بدهیم ودوم اینکه این نیروها خارج شوند و یا به حضور آنها در قالب امضای توافقنامه نظم بدهیم.

وی افزود: متاسفانه عراق اکنون تحت بند هفت منشور سازمان ملل متحد است که توسط صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در سال 1991 با سازمان ملل متحد  امضا شد. عراق اکنون حاکمیت صد درصد ندارد و تحت حاکمیت سازمان ملل متحد است. بنابراین دولت و ملت عراق در این زمینه بسیار اندیشیدند و امروز این توافقنامه درحال بررسی است.

مجید الشیخ در ادامه گفت: شورای سیاسی امنیت ملی عراق بعد از نشستهای بسیار تصمیم گرفت توافقنامه ای با آمریکایی ها امضا کند که در قالب آن ورود و خروج و استقرار نیروهای چند ملیتی درعراق را سامان بخشد و همچنین مسائلی همچون زندانها را مورد بررسی و توافق قرار دهد.

وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت عراق هرگز توافقنامه ای را که آراء ملت و نمایندگان را در نظر نداشته باشد، امضا نخواهد کرد. در حال حاضر هیچ نکته پنهانی درعراق وجود ندارد و همه چیز شفاف است. خبرنگاران در سرتاسر عراق آزادانه در حال تهیه گزارش و خبر هستند و بنابراین ما تنها در برابر دیدگان دنیا، مجلس نمایندگان و آحاد ملت عراق توافقنامه امنیتی را امضا خواهیم کرد.

سفیر عراق در تهران این خبر را که آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق بیانیه ای را در رابطه با توافقنامه امنیتی صادر کرده است، تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه، دولت کنونی عراق مانند عراق سابق که سرنوشت ملت برای آن مهم نبود؛ نیست، بلکه دولت کنونی درتمام کارهایش سرنوشت ملت و منافع عراق را در نظر می گیرد.

به گفته الشیخ، نظام سیاسی امروز عراق از طریق صندوقهای رای روی کار آمد ،بنابراین قطعا این توافقنامه با نظر و موافقت مجلس نمایندگان و مردم امضا خواهد شد.

وی تاکید کرد : ما تا زمان امضای توافقنامه امنیتی راه بسیار طولانی در پیش رو داریم. در مجلس نمایندگان بحثهای بسیاری صورت می گیرد و همه نظراتشان را مطرح می کنند. به عنوان مثال قانون نفت و گاز و انتخابات استانها در حال بررسی است چون در این زمینه نقطه نظرات بسیاری وجود دارد،بنابراین تا زمانی که این توافقنامه در مجلس نمایندگان مطرح شود؛ صحبتهای زیادی در مورد توافقنامه امنیتی می شود.

هنوز هیچ چیزی امضا نشده  است

سفیرعراق با بیان اینکه توافقنامه امنیتی میان بغداد و واشنگتن در حد پیش نویس است و به امضا نرسیده است؛ گفت : در حال حاضر دو طرف تنها نقطه نظرات خویش را مطرح می کنند و مسائلی که در رسانه ها مطرح می شود در حد هیاهو و بدون سند و واقعیت است. ما در این روند بسیاری از مسائل را مورد بررسی قرار می دهیم و همچنین توافقنامه های زیادی میان ترکیه، آلمان، ژاپن و کره با آمریکا را در نظر می گیریم. علاوه براین هیئتهای بسیاری از مناطق اعزام و در حال گفتگو هستند.

وی در ادامه تصریح کرد که نظر مراجع تقلید و نیز تمام نظرات مخالفان درباره توافقنامه امنیتی در نظر گرفته خواهد شد و ما  نمی توانیم با نظر مرجعیت درباره توافقنامه مخالفت کنیم.

الشیخ درباره حضور دائمی نیروهای آمریکایی در عراق و اعطای حقوقی همچون کاپیتولاسیون به آنها بر اساس توافقنامه امنیتی  نیز گفت : هیچ نیرویی تا ابد در عراق نخواهد ماند و ما در حال حاضر برای همین مسئله در حال گفتگو با آمریکایی ها هستیم تا نقش و حدود و اختیارات نیروهای چند ملیتی در عراق، ورود و خروج آنها را تعیین کنیم.

حضور نیروهای چند ملیتی تمدید می شود

وی درباره تمدید حضور نیروهای چند ملیتی در عراق اظهار داشت : هیچ سقف زمانی در این رابطه وجود ندارد و تا زمان امضای توافقنامه امنیتی، حضور این نیروها تمدید خواهد شد.

الشیخ افزود: مطالبی که درباره توافقنامه امنیتی و بندهای آن در رسانه ها منتشر می شود؛ مطالب کلی است و به جزئیات آن اشاره ای نشده است. به عنوان مثال یکی از مسائل و خواسته های دولت عراق درباره توافقنامه امنیتی این است که بازداشت افراد باید با آگاهی و هماهنگی دولت عراق صورت گیرد.

وی درعین حال اعلام کرد که توافقنامه امنیتی توافقی علیه ایران یا دیگر کشورهای همجوار عراق نیست، بلکه این توافقنامه در راستای منافع ملت عراق و دولتهای منطقه خواهد بود.

سفر مهم نوری المالکی به ایران

سفیر عراق درباره با سفر نوری المالکی نخست وزیر این کشور به تهران نیز گفت: مالکی در سفر دو روزه خود به ایران که اوایل هفته آینده صورت خواهد گرفت با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

به گفته وی، سفر مالکی ابعاد سیاسی و اقتصادی بزرگی خواهد داشت و روند رو به رشد دو کشور را سرعت خواهد بخشید.

الشیخ با بیان اینکه تهران و بغداد مشترکات بسیاری با یکدیگر دارند و عراق امروز عراق محبت، صلح و آزادی است؛ گفت : ما خواهان روابط هم سطح با کشورهای همجوار هستیم، اما در عین حال می خواهیم کشورها در این روابط در امور یکدیگر دخالت نداشته باشند.

وی تصریح کرد: در سفر مالکی علاوه بر بررسی راههای همکاری دوجانبه و رفع موانع فنی و اداری بر سر راه اجرای توافقنامه های امضا شده در گذشته، توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن و نگرانی های ایران در این زمینه بررسی خواهد شد و نخست وزیرعراق توضیحاتی را درباره توافقنامه امنیتی به اطلاع برادران ایرانی خود خواهد رساند.

الشیخ با بیان اینکه دیدار مالکی از تهران دیدار مهمی خواهد بود و در راستای منافع سیاسی دو کشور صورت خواهد گرفت، گفت : وزیران دفاع، برق و منابع آبی عراق نیز در این سفر مالکی را همراهی خواهند کرد.

به گفته وی، بررسی مشکلات عراقی ها در ایران از دیگر مسائل مورد بحث در سفر مالکی به تهران خواهد بود.

مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق

سفیر عراق درباره مذاکرات ایران و آمریکا در مورد امنیت عراق و تاخیر آن گفت : موضوع توافقنامه امنیتی علت تاخیر این مذاکرات نیست، بلکه مسائل فنی علت این تاخیر است. وی همچنین به اعتراض ایران به بمباران شهرک صدر به عنوان عاملی برای تاخیر مذاکرات اشاره کرد.

الشیخ درباره اظهارات اخیر نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه دخالت برخی کشورهای منطقه در عراق پروژه های عمرانی در این کشور را به تاخیر انداخته و نیز ادعاهای برخی فرماندهان عراقی درباره دخالت ایران در عراق اظهار داشت : قطعا از سوی برخی کشورها دخالتهایی در عراق صورت می گیرد، اما من معتقدم حل این مسئله در دست خود عراقی ها است. ما باید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و نگهبانان مرزی خود را به گونه ای تقویت کنیم که بتوانیم از مرزهایمان دفاع کنیم. البته کشورهای منطقه نیز نقش مهمی در حفظ مرزهای مشترک خود با ما دارند.

وی در ادامه گفت : ما همیشه از کشورهای همجوارعراق می خواهیم که در امور عراق دخالت نکنند و در بیانیه کنفرانسها همیشه خواستار این مسئله بوده ایم و به دنبال این امر هستیم که این بیانیه ها جنبه عملی پیدا کند و کشورهای همجوار از ورود افراد و سلاح به عراق به طور غیر قانونی جلوگیری کنند گرچه باید تاکید کرد که عراق امروز بسیار بهتر از گذشته است و کشورهای منطقه همکاری خوبی در این زمینه کرده اند. من نام کشور خاصی را نمی برم و این نکته را می گویم که بعد از سرنگونی رژیم سابق عراق مرزهای این کشور باز بود و نیرویی وجود نداشت که از آنها حفاظت کند و بنابراین این خلاء امنیتی به وجود آمد و باعث بروز مشکلاتی شد.

سرنوشت گروهک منافقین

الشیخ در باره نفوذ برخی عناصر گروهک منافقین از عراق به ایران و بالعکس نیز خاطر نشان کرد : دولت عراق هرگز به هیچ شخص یا سازمانی اجازه نمی دهد که بخواهد از مبدا عراق علیه کشور دیگری فعالیت داشته باشد. درباره گروهک منافقین نیز همانطور که می دانید استقرار آنها در عراق در زمان صدام حسین صورت گرفت. دولت کنونی عراق در این رابطه موضع شفاف و قاطعی دارد و هرگز اجازه نمی دهد این عناصر در عراق فعالیت داشته باشد. اما بحث این است که هیچ کشوری این گروهک را نمی پذیرد،زیرا در این صورت ما آنها را به آن کشورها تحویل می دادیم. اما در عین حال نیز نمی توانیم عناصر گروهک منافقین را به ایران تحویل دهیم مگر اینکه خود خواهان این مسئله باشند که در این صورت ما از طریق صلیب سرخ آنها را به ایران تحویل خواهیم داد.

سرنوشت دیپلماتهای ربوده شده

الشیخ درباره ربوده شدن دیپلماتهای ایرانی در عراق نیز گفت : ما همواره تلاش می کنیم این افراد آزاد شوند.

کمکهای انرژی ایران به عراق

سفیر عراق در تهران در پایان خاطرنشان کرد که از طریق شلمچه 200 مگاوات برق، منظریه در غرب ایران 150 و کردستان 120 مگاوات برق به عراق منتقل می شود و تهران و بغداد توافق کرده اند که 150 مگاوات برقی که از طریق منظریه منتقل می شد به 450 مگاوات افزایش یابد. همچنین قرار است از طریق العماره و چزابه نیز 120 مگاوات برق به عراق صادر شود. علاوه براین ایران در حال احداث نیروگاه برق به اندازه 250 مگاوات در شهرک صدر است و توافق شده است در کربلا و نجف نیز نیروگاههایی احداث شود. 

نظرات 1 + ارسال نظر
آروین چهارشنبه 15 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:30 ب.ظ

شما دوست عزیز لینک شدی به وبسایتم بیا ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد