پخش

پایگاه خبری شیعه

پخش

پایگاه خبری شیعه

فتوای عالم وهابی و مقاومت فوتبالیست‌های سعودی

تعدادی از فوتبالیست‌های لیگ فوتبال عربستان سعودی با بی‌توجهی به فتوای جدید و مضحک «عبدالعزیز بن عبدالله آل ‌الشیخ» مفتی عام کشور عربستان سعودی و رئیس "هیئت علمای بزرگ" این کشور، پس از به ثمر رساندن گل، سجده شکر به جای آوردند.

به گزارش خبرگزاری ابنا ، عبدالعزیز آل‌الشیخ عالم وهابی، در فتوایی که روز ۲۴ ماه می جاری منتشر شد آورده است: «انسان هنگامی می‌تواند سجده شکر به جای آورد که نعمت خدا را بر خود ببیند اما من در فوتبال و پیروزی‌های آن هیچ فایده و منفعتی نمی‌بینم. کسی که می‌خواهد خدا را به یاد آورد بهتر است که در درون خود، خداوند را یاد کند. ذکر و یاد درونی بهتر از اظهار و اعلام آن است»

این در حالی است که ابراز احساسات دینی و مذهبی چندی است در ورزشگاه‌ها و بین ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی باب شده و تأثیرات تبلیغی زیادی بر جای نهاده است. یکی از این ابراز احساسات نمادین، سجده شکر پس از برد است.

اما در عکس‌العمل نسبت به این فتوا، تعدادی از بازیکنان فوتبال سعودی پس از زدن گل یا سوت پایان و اعلام پیروزیی نهایی، سجده شکر کردند و آن را تعبیری از شکرگزاری خود به درگاه خداوند متعال دانستند.

در میان این بازیکنان معترض «علاء کویکبی» مهاجم و کاپیتان تیم "الوحدة" و عضو تیم ملی این کشور نیز به چشم می خورد.

کویکبی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه اینترنتی "اسلام آنلاین" در دفاع از عمل خود و هم‌بازیانش گفت: «سجده شکر در زمین فوتبال، برترین و بهترین تعبیر از شادی و نیز رساندن پیامی مهم است که همانا عبادت و تقرب به حق تعالی است.»

علاء کویکبی ادامه داد: «بهتر آن است که بازیکنان مسلمان در هنگام پیروزی، سجده شکر به جای آورند نه اینکه مثل فوتبالیستهای دیگر برقصند یا حرکات فوتبالیست‌های غربی را تقلید کنند. سجده عملی اسلامی است درحالیکه تقلید حرکات و اعمال بازیکنان غربی، مخالف شریعت اسلام و شبیه‌نمودن خود به آنان است».

علاء افزود: «این کار بمثابه‌ی دعوت به سوی خداوند نیز هست چرا که شاید یک دو نفر از تماشاگران ـ مخصوصا آنها که از خدا دور شده‌اند ـ تحت تأثیر قرار بگیرند»

وی سپس خاطره‌ی شیرین خود از این حرکت را اینگونه بیان می‌کند: «در جام جهانی 2006 که در کشور آلمان بازی می‌کردیم من و هم‌بازیانم پس از یکی از گل‌ها سجده کردیم . بعدها یکی از خانم‌های تماشاگر اعلام کرد: "به نظر من بهترین و زیباترین صحنه‌ی این جام جهانی سجده‌ی شکر بازیکنان تیم عربستان بود و من آرزو کردم که ای‌کاش این تیم برنده جام شود".»

کویکبی همچنین با انتقاد از اینگونه فتاوا گفت: «در برهه اخیر انواع شادی‌ها و حرکات زیادی در استادیوم‌ها بین بازیکنان دیده می‌شود. برخی از این حرکات ناپسند و غیرقابل قبول هستند اما هیچکس از آنها انتقاد نمی‌کند و متعرض آنان نمی‌شود؛ اما چرا اکنون که بسیاری از بازیکنان سعودی شادی خود را با سجده شکر ابراز می‌کنند انتقادات زیادی را شاهد هستند»؟!

«منصور النجعی» دروازه‌بان باشگاه "الأهلی" با نظر علاء موافق است و می‌افزاید: «سجده شکر بهترین نوع ابراز شادی در زمین‌های ورزشی است و نسبت به حرکات دیگر که ممکن است آثار سوئی بر تماشاگران جوان و حتی اطفال بگذارد».

وی با اشاره به فتوای عجیب آل‌الشیخ (که: انسان هنگامی می‌تواند سجده شکر به جای آورد که نعمت خدا را بر خود ببیند اما من در فوتبال و پیروزی‌های آن هیچ فایده و منفعتی نمی‌بینم...) می‌افزاید: «آیا هنگامی که یک فوتبالیست گلی به ثمر می‌رساند و مستوجب پاداش می‌شود در واقع نعمتی از سوی خدا به وی نرسیده است تا شکرگذار باشد؟ و چه شکری بهتر از ا آن که در همان وقت سر به آستان خداوند بساید؟»

گرچه صدور فتاوای خنده‌دار از سوی باصطلاح عالمان فرقه وهابیت سابقه دارد اما آل الشیخ در حال ربودن گوی این میدان از همگنان خویش است ؛ تا جایی که هم‌اکنون استنباطات و استدلالات فوتبالیست‌ها نیز بر نظرات وی برتری یافته است!!

وی چند روز پیش نیز در حملاتی تند، به انتقاد از "حزب الله" پرداخته و مقاومت اسلامی لبنان را به تلاش برای تسهیل ورود یهودیان و دولتهای بزرگ به کشورهای اسلامی متهم کرده بود!!

شیخ که در "دانشگاه آل سعود ریاض" سخن می‌گفت مطابق روش وهابیت که همه مسلمانان غیر از خود را کافر می‌دانند گفته بود: «کسانی در لبنان شعار اسلام سر می‌دهند که اسلام از آنها بری است»!

گفتنی است در جریان جنگ 33 روزه حزب الله با اسراییل هم یک مفتی وهابی به نام «عبدالله بن جبرین» دعا برای پیروزی حزب الله را حرام اعلام کرده بود.
نظرات 1 + ارسال نظر
امیر جمعه 17 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:03 ب.ظ http://www.infosatokey.blogsky.com

سلام
وبلاگت تو لیست وبلاگ های بروز شده بود.
بهت سر زدم.
وب خوبی داریا.
به ما هم سر بزن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد