پخش

پایگاه خبری شیعه

پخش

پایگاه خبری شیعه

شعر مهدوی نباید به وجه خاصی بپردازد

آرش پور علی زاده در گفت‌وگو با آینده روشن در خصوص نحوه برگزاری جشنواره‌های شعر آیینی، به ویژه در حوزه مهدویت گفت: متاسفانه جشنواره‌های ادبی در حوزه مهدویت که در کشورمان و آن هم به صورت پراکنده برگزار می‌شود از سطح کیفی و کمی بالایی برخوردار نیست.

وی افزود: بزرگ ترین و مهم ترین جشنواره هنری و فرهنگی که در حوزه مهدویت و به شکل سراسری و فراگیر برگزار می‌شود، جشنواره طلیعه ظهور است. جشنواره آخرین منجی را نیز باید به طلیعه ظهور اضافه کرد. ولیکن ضعف جشنواره آخرین منجی در عدم تمرکز ارزش دهی به آثار ارسالی در رشته‌های مختلف است که امیدواریم این نقیصه هم با درایت مسئولین برگزاری این جشنواره حل شود.

این شاعر جوان کشورمان در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی جشنواره‌های فرهنگی و هنری مثل جشنواره فرهنگی و هنری رضوی و دفاع مقدس که به شکل سراسری برگزار می‌شود، تمام امکانات کشور بسیج می‌شود تا چنین برنامه‌ای برگزار شود، ولی متاسفانه حوزه جشنواره‌های فرهنگی، هنری مهدویت از چنین انسجامی برخوردار نیست. جشنواره‌ها عمدتا پراکنده و با اطلاع رسانی و به شکل ضعیفی برگزار می‌شوند. حتی در جشنواره سراسری طلیعه ظهور هم کیفیت برگزاری به رغم تمام تلاش های مسئولین و حضور ارزش مند استاد مجاهدی، به نسبت تبلیغاتی که می‌شود، تعریفی ندارد.

پورعلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که از نظر شما، چه قالب و سبکی در شعر، می‌تواند اثربخشی بیشتری در جامعه داشته باشد، اظهار داشت: به شخصه به این  ارزش گذاری و برتری سنجی بین قالب ها اعتقاد چندانی ندارم، بلکه معتقدم شعر یک شاعر، در هر قالبی که باشد باید اصالت داشته باشد. در این صورت است که ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود، زیرا شعر به تنهایی اصالت مند است، ولی به اعتقاد بنده غالبهای کلاسیک مثل غزل و مثنوی و ... از اصالت بیشتری برخوردار هستند. ولی این حرف بنده صرفا یک اعتقاد شخصی است.

وی بیان داشت: یکی از نقاط ضعف ما در عرصه شعر و ادبیات مهدویت، یک جانبه نگری و توجه صرف به وجه مذهبی و احساسی مهدویت است. در حالی که موضوع مهدویت و موعودگرایی دارای کارکردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. اگر شعرای ما کارکردهای دیگر مهدویت را بهتر ببینند می‌توانند در القای بهتر تفکر همه جانبه و وسیع مهدویت به جامعه و حتی مردم دنیا، نقش مهمی ایفا کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد